Van accolay naar Vezelay 30 km

10 mei 2019 - Vézelay, Frankrijk

YHet was weer een perfecte overnachting,en eenmaal buiten scheen de zon,die had ik al 2 dagen niet meer gezien.De route volgde de rivier de Cure voor zo,n 15 km,maar dan wel aan de bovenkant,op en neer door prachtige bossen.De zonnebril kon weer op en het was weer gewoon genieten. In het dorp Bessy sur Cure ga ik zitten in de stilte van een dorp.Het is vrijdagmorgen maar geen beweging in het dorp.Wel een mooie waterpomp .

B90B2CDA-AB8D-4EBB-B16B-33C321706F2C

Ik loop verder  en volg een D weg.Ik kom langs veel ingangen naar een soort grot.Het landschap schijnt hier al heel oud te zijn,het is koraalsteen .Tig jaar geleden was dit  nog een zee.De route is naar Vezelay is 33 km maar ik neem hier en daar een binnedoortje.Na een steile klim,kom ik een bekende tegen,Collin.We lopen samen verder en zo onder wat gebuurt schiet het goed op.We komen nu onderweg steeds meer pelgrims tegen,alle routes vanuit het oosten komen hier samen en gaan naar Vezelay.We lopen weer steil omhoog en daarna ook weer steil naar beneden,we steken een weg over,gaan d ebocht om en yes,boven op een berg zien we hem staan ,de basiliek van Vezelay

78099353-E644-4318-912B-BAED0D001F5A

Maar dan ben je er nog niet, eerst nog wat kleine dorpjes en dan een heel steile klim naar boven.En dan is er ineens Vezelay.De kerk staat in de steigers,maar welopen toch ff binnen .Hierna naar het ontvangstbureau voor de pelgrims.Hier krijgen we ook meteen een slaapplaats  in de parochie opvang.

8A28ECE6-E08F-47DC-8BDD-A27656D54F10

Nou bedje gespreid,en op zoek naar een biertje .Hier kom ik nog een pelgrim tegen uit België en we gaan wat eten.Het restauarant wat we kiezen ,blijkt ook ook voor vanavond de zitting te zijn van de plaatselijke Lionsclub.Onze plat de jours wordt dus vlug opgediend ,en we gaan dan ook weer vlug terug naar onze slaapplek .Het was een zware dag,dus ik leg hem om Truste

1. Carla:
    10 mei 2019
    Wat zijn het toch mooie foto’s!!
  2. Leon Maes:
    10 mei 2019
    mooi gebied loop je Rob! Erna.
  3. Rinie van Gastel:
    10 mei 2019
    Weer n mooie dag. Helaas voor de lezer geen spannende dingen mee gemaakt. Morgen vroeg op en verder als het kan ook met t zonnetje in de lucht
  4. Jaap Harthoorn:
    11 mei 2019
    Nou, Vezelay is gehaald, het eerste stuk zit er op. Gefeliciteerd. 800 km! Ik ben benieuwd welke route je vervolg zal zijn. Ik geniet van je verhalen. .... en maar doorsjouwen!
  5. Rita:
    11 mei 2019
    Super gedaan Rob. Je legt heel wat afstanden af. Vandaag weer succes benieuwd naar het volgende avontuur👍🙋