Vezelay

11 mei 2019 - Vézelay, Frankrijk

Onrustige nacht gehad .Ik slaap in een klooster op een slaapzaal.En een gesnurk,gedraai dan die weer naar het toilet.Slaap je eindelijk heeft iemand de wekker gezet om half 6.Dus om half 7 een klein ontbijtje en koffie.Om 8 uur naar de Lauden,de ochtendmis.Heel indrukwekkend dat gezang in een Basiliek,maar ik versta en niets van.Alle pelgrims komen hier naar voren en worden weggezonden met de zegen van Jacobus.Hier nog even staan te praten met een Nederlandse non.Heeft een drukke baan in Nederland verruild met het kloosterleven in Vezelay,respect.Hierna loop ik nog wat door Vezelay te dwalen,maar het is zo verrekte koud ,dat ik terug ga naar het klooster en aan mijn voorlopig laatste blog begin.Vezelay is het eindpunt van mijn eerste etappe van de Camino naar Santiago de Compestella.

Anderhalf jaar geleden kwam ik op het idee om de Camino gaan te lopen.Vele boeken en verslagen er over gelezen,en ik kreeg er steeds meer zin in.Probleem was en is,tijd.4 maanden vrij zit er voor mij helaas niet in.En ja,wachten tot later?Maar ja als later eerder komt,dan ben ik te laat.Dus ik heb besloten hem in etappes van 4 a 5 weken gaan te lopen.En daarvan zit mijn eerste deel erop,het gaat mij ook minder om het doel,maar meer om de reis.En daar heb ik van genoten,leven vanuit een rugzak.s,Morgens vertrekken en wel zien waar ik ga slapen.De mensen die me binnen haalden een bed en een maaltijd aanboden.Het was hartverwarmend.De andere pelgrims die ik tegenkwam en een stuk mee samen liep.Hun verhalen,de humor,het afscheid,ik had het niet willen missen.De mensen onderweg die je binnenhalen voor een kop koffie,die een praatje met je maken ook in het gebrekkige Frans wat ik spreek,formidabel.De route die ik al zo vaak gereden heb met mijn Jeep,zwabberende aanhangwagens en 30 tons oplegger combinatie naar Guipy.Die zelfde route heb ik nu gelopen en het was een compleet andere ervaring.Volgend jaar ga ik weer van start in Vezelay en ga via Nevers richting Dordogne.

Ik wil iedereen bedanken voor de warme en opbeurende reacties die ik mocht ontvangen op mijn blog.Ik heb hier veel steun aangehad en gaf me ook elke avond weer de inspiratie om wat te schrijven.Ik zal hem zelf ook weer teruglezen als eeen soort memorylane zeker met de foto,s erbij.Een maat van me ,Mark komt me ophalen.En morgen ga ik terug naar ons Juul,de meiden,de kleinkinderen en naar de ratrace of life.Maar ik kan er voorlopig tegen en kijk al uit naar volgend jaar.Nogmaals bedankt voor het volgen en a l,annee prochaine tot volgend jaar

44D1D12D-15B2-488F-820C-A4582EB43551

1. Carla:
    11 mei 2019
    Leuk Rob, het eerste gedeelte zit erop! Jij heb genoten,maar ik ook: van jouw ervaringen en de vele foto’s. Kijk uit naar volgend jaar. Groetjes, ook voor Julia!
  2. Han Brands:
    11 mei 2019
    Mooie verhalen en met plezier iedere dag gelezen Rob.
    A la prochaine
  3. Leon Maes:
    11 mei 2019
    Rob,ik zal het missen, mooie verhalen en foto,boeiend om elke dag te volgen! Tot volgend jaar! groetjes thuis! Erna.
  4. Manu en Wilma Versteegh:
    11 mei 2019
    Hey pelgrim....het zit erop, n mooie ervaring rijker en wat hebben we genoten van je verhalen en foto's. ...Hopelijk gaat het volgend jaar ook weer zo super....Nu weer naar het dagelijks leventje..Tot kijk😎
  5. Claire:
    11 mei 2019
    Well done.. Enjoyed reading your journey, now back to real life❤️
  6. Pieter:
    11 mei 2019
    Topper! Was erg leuk om je verhalen te lezen. Een prestatie om trots op te zijn. Tot snel!
  7. Jolanda Janssen:
    11 mei 2019
    Ging kei goed rob heb er van genoten
  8. Rita:
    11 mei 2019
    Super gedaan Rob naar jammer voor ons. Zal de verhalen missen en de mooie foto’s.
    Je kan wel heel trots zijn op jezelf. Prestatie hoor.
    Terug naar je gezin ook weer geweldig. Ik kijk wel uit naar volgend jaar. Genoten iedere dag van je verhalen en foto’s. Tot ziens en wel thuis🙋🙋
  9. Ineke / willie:
    12 mei 2019
    rob het was leuk om je te volgen, groetjes, ook aan julia,
    ineke heijink
  10. Rinie van Gastel:
    12 mei 2019
    Hoi Rob. Het was voor iedereen ook leuk om jou verhalen te lezen denk ik. Voor mij wel en je doet het goed. Jammer van je te kort aan tijd. Als ik het zo lees gaat het je goed af. Geen blessures ed. Gezond terug naar jou Julia en kids. Tot volgende keer. 🍺👍👍👍🍺🍺
  11. Karel en anja:
    12 mei 2019
    Trots..trots op jou,dat je deze eerste tocht zo goed volbracht hebt,met veel belangstelling hebben we je verhalen dagelijks gevolgd,wat n ervaring,wat n belevenis en wat n mooie foto's. We zullen t er nog vaak over hebben de komende weken.
    Maar voor nu...WELKOM THUIS.. k&a
  12. Carin van der zanden:
    12 mei 2019
    Ik verheug me nu al op het vervolg !
    Groetjes
  13. Sonja Maes:
    12 mei 2019
    Mooie verhalen, knappe prestatie en een mooie ervaring Rob, het was leuk je te volgen! Op naar volgend jaar. Geniet van je thuiskomst. Groetjes! 🙋‍♀️
  14. Nokita eijsket:
    Ha Rob.
    Fantastisch dat je dit doet, een verrijking voor je leven. En ja het is soms later dan je denkt.
    Heerlijk om mee te lezen en je verhalen te beleven ik zal het missen.
    Maar je hebt je mooie herinneringen.
    Op naar de volgende keer.
    De groetjes aan Julia.
    Groetjes Nokita
  15. G Everink:
    12 mei 2019
    Rob mooie verhalen en een prachtige tocht met regen en zonneschijn. Knap
  16. Jolanda:
    12 mei 2019
    Geweldig leuk om je verhalen te lezen, foto s te zien en jou reis te volgen! Super gedaan, wie weet volgend jaar minder regen en een lekker zonnetje op je rugzak. Groetjes aan Julia en werk ze weer voor thuis..😥. Maarten & Jolanda
  17. Ed Verheijen:
    12 mei 2019
    Mooie verhalen Rob en een hele mooie prestatie. Nou we wachten tot volgend jaar voor weer van die mooie verhalen.........👍👍👍
  18. Berco:
    12 mei 2019
    Knappe prestatie Rob, heb met veel plezier je blogs gelezen. Spreek je snel.
  19. Maarten:
    12 mei 2019
    Hoi Rob, heb elke dag jou boeiende blogs gelezen. Het is wel verrassend dat je er nu mee stopt. Maar zo te lezen is het allemaal gepland en daarom dus ook logisch. Ik heb er in ieder geval respect voor. In hoeveel etappes wil jij deze pelgrimstocht volbrengen?
  20. Ad van der Heijden.:
    12 mei 2019
    Nou Rob ik ben blij dat ik jou tegengekomen was in Best anders had ik dit allemaal gemist. Vond het heel interessant om jou te volgen en je verhalen te lezen. Heel mooi. Hoe krijg je het toch voor mekaar al die slaapplaatsen regelen hier eten daar bakje koffie. Nou het ga je goed.
  21. Piet Raaijmakers:
    Hoi Rob,
    Het eerste deel van je Santiago-trip zit er op. Gefeliciteerd, knap gedaan want het is niet niks geweest. Je hebt in dat eerste deel veel meer regen gehad dan wij in alle 4 maanden toen wij liepen in 2014. Je zult hier absoluut nog lang mooie herinneringen aan overhouden en tevens snel gaan uitzien naar je volgende tocht.
    Groeten Joyce en Piet.
  22. ARJAN:
    TOPPIE ROB
    GOED GEDAAN EN BEDANKT......👍🏻
  23. Hans:
    13 mei 2019
    Hartstikke mooi en gied gedaan Rob. Het eerste deel zit erop. Met deze ervaring ben ik benieuwd of je een jaar kunt wachten voor je weer op pad gaat.
    Geniet van deze periode en droom vast van de volgende.
    Wij vonden je verhalen heerlijk om te lezen met de mooie foto's zeker omdat de tocht ook op ons lijstje staat.
    En jou opmerking over "later ga ik hem lopen" blijft nog even hangen.
    Top gedaan.
  24. Inge:
    Mooi.....Welkom thuis Roberto!!!!!!
  25. Jolanda Janssen:
    13 mei 2019
    Top rob zie uit naar de volgende etappe
  26. Nic en Alice:
    13 mei 2019
    Genoten van de mooie verhalen Rob; leuk geschreven.
    Deze ervaring neemt niemand je meer af!
  27. Marina:
    15 mei 2019
    Respect Rob, met veel plezier “meegelezen” mooi dat je het gewoon doet en volgend jaar de tweede etappe , welkom thuis 👍