Van Villafranca del Bierzo naar O,Cebreiro 33 km

15 mei 2023 - O Cebreiro, Spanje

Vanacht goed geslapen in mijn bedje een geen gesnurk.Om 7 uur sta ik buiten en kuier aan.Het stadje uit en dan langs de weg maar deze keer niet saai want ik kom elke 2km wel door een dorpje waar iets te blieken valt.Ik pak een ontbijtje en loop verder ,de snelweg loopt boven mij en gaat steeds door tunnels terwijl ik om de berg heen loop.Ik kom bij een klein dorpje vol met koeien en pak een biertje,want volgens het kaartje komt er een hele klim.Nou dat is zachtjes uitgedrukt,het gaat zowat steil omhoog over prachtige rotspaadjes ,door een enorme hoop paardendrollen en een hoop modder maar ik geniet.Ik ga van zo,n 550 meter naar 750 meter hoogte en kom in een gehuchtje waar ik een heerlijke lunch pak en twee ,grande servezas.Ik klim verder en de panorama’s worden steeds mooier op 1000 meter nog maar eens een grande Cervezas,want de vorige twee zitten nu aan mijn t-shirt geplakt.Ik loop verder en passeer de grens met Galicia,wat een rijke historie kent,nou ja rijk.De Kelten hebben zich hier ooit gevestigd,maar ja toen kwamen de Noormannen en de Vandalen en ze vochten zichzelf allemaal de tent uit.En nu is het bekend door Julio Iglesias met nummer ,Un canto a Galicia.Ik klim naar de top op 1200 meter naar het kleine dorpje o,cebreiro  en ga op zoek naar het snurkkasteel.Ik sluit aan in de rij en krijg mijn bedje toegewezen.Alleen daar liggen allemaal spullen op en verder niemand te zien.Ik leg de spullen maar aan de kant en leg mijn rugzak er maar op.Komt er mooi jong meidje aan en zegt dat is haar plekje.En inderdaad bedje is dubbelgeboekt.We gaan terug naar de inschrijving en zeg tegen het vrouwke dat we met zijn tweeën het zelfde bed hebben maar dat het bedje daarvoor te klein is.Ik krijg een ander bed en ga het dorpje eens bekijken dwz een biertje pakken en deze blog begin te schrijven.Maar ik raak natuurlijk weer in gesprek met verschillende mensen.Om 7 uu woon ik de pelgrimsmis bij en ik moet een stukje in het Nederlands toespreken.Heel apart.Nog ff wat eten met weer wereldse gesprekken en ik schrijf mijn stukje af en ga slapen.Hasta manana

1. Rita:
    15 mei 2023
    Geweldig verhaal weer. Wat een avontuur moet dit zijn voor je. Truste en goede wandeldag morgen💤💤🌞🌞
  2. Marianne:
    16 mei 2023
    Kon je je Tshirt niet wassen ? Zag op de fotos dat er langs de weg een wasmachine stond. 🤭😂😂 Fijne wandeldag 🖐️
  3. Jaap Harthoorn:
    16 mei 2023
    Mooie foto’s, O Cebreiro is een bijzonder hoogtepunt, gelukkig helder weer. Buen camino👍🏼
  4. Hans:
    16 mei 2023
    Op bier naar boven en beneden dat moet toch een heerlijk gevoel geven. Je hoeft niet te rijden dus alleen het ene voor het andere been zetten.
    Lekker hoor. Mooie foto's zou bijna willen starten aan een mooie tocht.