Van Aix sur Vienne naar Chalus 36 km

10 mei 2022 - Châlus, Frankrijk

Vanmorgen vroeg wakker van het verkeer,maar vandaag weer een 30 plusser.dus 6 uur eruit Soestdijk afbreken en in pakken,dat kon gelukkig wel in een verwarmde ruimte ,want het was maar 4 graden.Zonder ontbijtje om 7 uur gestart,eerst langs die drukke weg,maar al vlug langs over een rustig C weggetje langs een mooi riviertje.Mooi om te zien hoe hier de mensen in het verleden handig gebruik maakte van de rivier.Een aantal oude watermolens om iets aan te drijven,maar ook de rivier af te takken voor een soort waslokaal.Het is in ieder geval erg rustig en na zo,n 10km kom ik langs een mooi kasteel compleet met versterking.Dit is natuurlijk al het zoveelste kasteel,maar ik besef dan wel dat Frankrijk een lange geschiedenis heeft met al die adel en wat er tussen zat.Het vocht elkaar om de zoveel jaar wel de tent uit,vaak om geloof,maar meestal om de macht en de poen.Maar de kastelen staan er nog en is een mooi erfgoed om te zien.Ik kom in Saint Martin Le Vieux en geniet van een ontbijtje op de trap van de kerk.Weer verder over kleine asfalt weggetje en door dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan.Ik kom aan in Flavignac en daar zou een restaurant moeten zijn.Nou dat klopt,maar het is leeg en te koop.En dat is wat ik hier overal zie in alle dorpen en kleine steden.De horeca en veel winkels hebben hier de Covid niet overleefd,de dorpen lijken uitgestorven.Mischien een bakker maar niet veel meer.En ook de mensen ,heel veel lopen hier nog met een mondkapje.Maar goed,ik loop verder eerst weer langs een drukke D weg ,dan weer over een provincieweggetje,maar dan door een mooi bos,en ik geniet van de stilte.Ik ben ik gedachten,en plots schiet er een slang voor mijn voeten weg.Die zal die maat 49 wel gezien hebben ,en dacht wegwezen.Ik kom langs één Intermarche dus nog een maar paar spulletjes en loop Chalus binnen. Bij het kasteel hou ik een pauze en val mede door het warme weer in slaap op een bankje in het park.Ff wakker worden en ik kom aan op een klein terrasje en bestel een biertje.Hier raak in gesprek met Chris uit Amerika.En dat duurt nog wel even ,gezien mijn Amerikaanse belevenissen.Dan belt de man van mijn overnachting,of ik nog kom,het is half vier.Al zijn pelgrims zijn al gearriveerd.Ik zeg dat er ik er aankom en loop verder.Nog door een mooi stukje natuur kom ik aan op mijn plek.Een prachtige boerderij met een speciale plek voor de pelgrims.Even lekker douchen en dan gaan we aan tafel,weer een goeie maaltijd en weer leuke gesprekken,wel alles weer in het Frans en dat gaat wel ,als het maar niet te vlug gaat.Even de afwas en dan naar bed.Truste en a demain

1. Julia:
    10 mei 2022
    Hoi weer mooi avontuur beleefd👍
    Brrr een slang😬effe schrikken van maat 🥾49
    Truste , tot morgen😘
  2. Jaap Harthoorn:
    10 mei 2022
    Mooi verhaal, jammer dat ook al restaurant in Flavignac er niet meer is … je zou er verdrietig van worden. Nog steeds mooi weer, geniet er maar van! De omgeving, de mensen
  3. Rita:
    10 mei 2022
    Hoi Rob. Mooie fotos en. Bijzondere ontmoetingen zo tijdens je reis. En weer mooie fotos. Flink wat
    Km. Afgelegd vandaag. Truste en succes morgen🌞👍
  4. Jolanda:
    36 km. Niet niks. T is te mooi dus hou vol👍💪
  5. Rinie van Gastel:
    12 mei 2022
    He Rob. Te laat gisteren maar ik lees alles
    Hoeveel dagen ga je deze keer