Van León naar Hospital de Orbigo 33km

11 mei 2023 - Hospital de Órbigo, Spanje

Vanmorgen vroeg vertrokken en het is weer koud zo,n 3 graden.Ik loop op mijn gemak de prachtige stad León uit en daarna is het simpel,26km langs de N120 een drukke provinciale weg.Maar er valt wel wat te bekijken,ik loop door drukke dorpjes ,waar boven op de kerktoren steevast 3 ooievaars hun nest hebben gemaakt.In elk dorpje neem ik een korte pauze met een broodje,koffie,cola en na12 uur een biertje.Ik zie hier ook weer veel van die ondergrondse woningen die met elkaar een enorm gangenstelsel vormen.Hier werd vroeger de wijn opgeslagen met een constante temperatuur.En degene die het moest bewaken,woonden in kleine woningen onder de grond die ,getuige de schoorstenen werden warmgestookt.In León is er zo,n complex met een gangenstelsel van zo,n 7km.De uitzichten zijn weer prachtig en de muziek draagt me verder ik passeer een groepje Pelgrims en we dansen met Sloop John B het dorp binnen,prachtig.We gaan ergens zitten en pakken een biertje,zij blijven hier,ik moet nog 7km.En die schieten dankzij de muziek onder mijn zolen vandaan.Er zijn er meer die de muziek mooi vinden want bij het begin van het dorp wordt ik opgewacht door een kudde koeien.Even later pak ik een lunch bij weer zo,n paradijsje.Gezellige tuin met een hoop kippen en nog wat vogels,lijken wel papegaaien.Ik check in bij mijn Albergue en dat is ook al zo,n mooie plek.Hangt helemaal vol met schilderijen,mooie slaapzaal en ik ben benieuwd of wat er op het bordje staat ook nageleefd wordt.Ik loop rond zeven uur het dorpje eens om te kijken of er iets te eten valt.Ik loop een zaakje binnen en bestel een hamburger op zijn Spaans en raak in gesprek met twee Amerikaanse zussen.De een woont in Arizona en dan begint het gesprek pas goed.Ik ben schijnbaar op meer plekken in Arizona geweest dan hun kennen.Komt ook nog een Deen bijzitten en ja weer een leuke avond.Ik kuier maar eens terug naar mijn mooie slaapplek en schrijf deze blog ,terwijl de Zenmuziek door de ruimte sluimerd.Hasta manana

1. Marianne:
    11 mei 2023
    Zoals ik het lees is het een fijne route met veel te zien. Ja dat loopt ook fijner . Leuk die grot woningen heel interessant.
  2. Carla:
    11 mei 2023
    Wat een mooie omgeving daar! Kei leuk die kleine huisjes!

Fijne dag morgen, met mooi wandelweer weer!
    Trusten voor straks.
  3. Jaap Harthoorn:
    11 mei 2023
    Mooie tocht! Lekker fris wandelweer en prima albergue. Gezellig kletsen met alle internationals. Zo gaat het wel lukken👍🏼