Van Puente la Reina naar Estella 25km

27 april 2023 - Estella, Spanje

Gisterenavond nog wat door het prachtige stadje gewandeld en samen met een groep Amerikanen bij een leuk restaurant gegeten.Menu del dia voor 15€ superlekker en met een kan wijn erbij komen de gesprekken wel op gang.Ik had gisteren nog een foto van een bus geplaats,maar nu het verhaal.Die bus rijdt de hele Camino af en stopt in de plaatsen waar wat te zien is.De mensen kunnen desgewenst een stuk lopen naar het volgende dorp en stappen dan weer in de bus.Een Caminocruise,het moet niet gekker worden.Om half tien bedje in en slapen.Ik slaap alleen naast de kerk,en die bel luidt elk half uur en dan zo rond 6 uur worden de Engelse nichtjes ook wakker en beginnen meteen weer te kwebbelen.Overeenkomst met de bel in de kerk is,er zit op beide geen uit-knop op.Ik sta ook maar op,pakken,wassen,plassen en ik kuier aan.Loop de beroemde brug over in Puente La Reina en zet er meteen de pas in,zodat ik na een kwartier weer heerlijk alleen loop.Ik zie een paar indrukwekkende rotsen voor me,maar ik besef nog niet dat we daar naar toe moeten.Wat een klim,zomaar 400 meter in hoogte stijgen .Boven is gelukkig wel dorpje waar ik een paar ijskoude colaatjes pak en een paar Bocadillo pak,en geloof me die hebben nog nooit zo lekker gesmaakt.Ik loop ni op mijn gemak verder door het prachtige landschap.Ik zie ook steeds meer wijnranken en zo loop ik langzaam het Rioja gebied binnen.Ik passeer nog wat  snelwegen,maar het kleine stipje op de kaart kruipt langzaam naar zijn doel,Festina Lente oftewel langzame haast.En zo loop ik langs prachtige padjes een voorstadje van Estella in .In het kerkje pak ik mijn stempel en rust wat uit.Dat is het voordeel van de kerk,het is er altijd koel.Even later loop ik Estella binnen,een mooi oud dorpje en bij een klein café pak ik een biertje en geniet even van de omgeving.En zo loop ik na een uurtje mijn onderkomen binnen.Het is van de gemeente in een sporthal en op de eerste verdieping allemaal slaapkamers met stapelbedden.Ik ga eens douchen ,en dat is een verrassing,een grote gemeenschappelijke douche ruimte.De laatste keer was in mijn diensttijd geloof ik.Maar goed ,we are born equal,douchen.Ik maak mijn bedje op en ga het stadje in,om een slaapplek te regelen voor Zaterdag in Logroño.Alles blijkt vol te zitten,zo,n 40 telefoontjes en berichtjes verder,niks te vinden.Ik probeer mijn route te veranderen, maar helemaal geen overnachting te vinden voor zaterdag en ook niet voor 12 km verder.Ik probeer een Airbnb en wacht maar af.Ik ga aan tafel met een paar dames uit Amerika en Nederland en we hebben leuke gesprekken.Het overnachting probleem is bij iedereen bekend,dus ik wacht wel af.Anders steel ik wel wat en overnacht ik ik op het politiebureau

Hasta Manana

1. Daisy:
    27 april 2023
    Wat een mooie fotos weer, zo te zien is het weer nu goed☀️kijk maar uit met die rotsen, hopelijk vind je voor morgen een slaapplek anders was je ⛺toch wel fijn geweest. Succes weer voor morgen 🥾
  2. Jaap Harthoorn:
    27 april 2023
    Mooie tocht, lekker rustig. De Caminocruise-bus is bijzonder; de passsgiers hebben ook nog een stempelboekje bij zich om te laten zien waar ze allemaal geweest zijn. Bizar. Vervelend dat je zo ver van tevoren moet boeken. Of anders in een duur hotel. Als laatste mogelijkheid zou je gewoon ergens kunnen aankloppen voor een slaapplaats zoals vroeger pelgrims deden. Sterkte !
  3. Jolanda:
    28 april 2023
    Mooie foto’s en gezellig verhaal geschreven. Succes verder met je tocht!!👍🇳🇱