Van Roncevalles naar Zubiri 22km

24 april 2023 - Zubiri, Spanje

Gisterenavond nog met een hele groep nog gezellig gegeten.Natuurlijk de meest gestelde vraag,where you from en what,s your name.Alleen bij de Koreanen versta ik de namen maar half.Whi yun,yunsun etc.Dus ik noem ze maar Kia.En dan heb je nog een Picanto,Sorrento,Niro etc.Om half 10 mandje in waar ik nog net tijd heb om andere taalsensoren in mijn mond en oren te plaatsen als om 10 uur het licht uit gaat.Van nu af gaat alles in het Spaans.En dan begint het,wat een snurkpaleis,endan zijn er ook nog een stel aan het telefoneren zijn ,vanwege het tijd verschil.Tijd voor mijn oordopjes en dankzij hen val ik in een diepe slaap.Tot 6 uur,dan gaat de lamp aan en is het een drukte van jewelste,zo,n 250 man is bezig met wassen,plassen en toiletteren.Ik pak mijn spullen en ga beneden op mijn gemak inpakken en na het ontbijt op pad.Het is een mooie route door bossen en weilanden.Het regent niet maar ik loop wel in de nevel en daar wordt je langzaam nat van.In het tweede dorp pak ik een koffie en een broodje.En dat is nu het leuke aan Spanje,alles is open en nog vroeg ook.De route gaat verder over een smal pad en naar boven .Constant loopt er iemand voor je die in een slakkengang gaat,dus ik neem de pas er eens goed in,zeg overal ,scuzi,en stamp net zolang door totdat ik niemand meer voor me zie.Ik geniet van het landschap en kom zo rond 12 uur bij een foodtruck.Drankje,een paar broodjes en wat leuke gesprekken later ga ik weer op pad.Het is nog 3km,maar die zijn niet gemakkelijk.Over een klein rotspad,dalen we zo,n 250meter over 3 km.Spekgladde rotsen en modder,heel veel modder.Ook hier haal ik weer veel mensen in,maar het is oppassen ,voordat je het weet lig je op je luchtfilter.En zo kom ik aan in Zubiri waar ik weer overnacht in een hostel.Bij de deur staat een oud vrouwke dat alleen maar Duits praat en haar schoenen zijn kapot.Ik vraag voor haar aan het meiske van het hostel,of er een schoenenwinkel in Zubiri is.Maar die is er niet,dus die Duitse aan het jammeren dat ze zo niet kan lopen .Ik zeg ,pak dan een taxi of bus naar Pamplona en ga schoenen kopen.Maar dat wil ze ook niet,dus ik zeg netjes in het Duits dat ze in problemen denkt en niet in oplossingen.Ze wordt kwaad en stiefelt weg,voor zo ver dat kan op die schoentjes van haar.Tsja dat is ook de. Camino.Ik krijg een bedje,gelukkig onderin en spring gelijk onder de douche.Om half 2 ben ik weer fris en fruitig en vraag aan het meiske,hoe die wasmachine werkt.Hoeft niet,voor 6€ wordt het gewassen ,gedroogd en op mijn bedje gelegd.Dus ik ga het dorpje maar eens in ,en kom bij een leuk cafeetje,pak een drankje en wat pintxos,tapas,en ga mijn blog schrijven.

Hasta manana

1. Marianne:
    24 april 2023
    Que bueno Rob , pak volgende keer een broodje met vlees un bocadillo de lomo is heerlijk 😁
  2. Jaap Harthoorn:
    👍🏼
  3. Julia:
    24 april 2023
    Weer mooi geschreven, nu het Spaans weer ophalen😉