Van Saint Jean Pied de Port naar Roncevalles 25km

23 april 2023 - Roncesvalles, Spanje

Gisteren een relax dagje gehad in SJdP.Mijn rugzak gereorganiseerd,3kg naar huis gestuurd.Waaronder mijn kookbeker,die hoop ik komende maand niet meer nodig te hebben.Ook een paar inlegzolen en slippers gekocht.Was ook een goede keuze want het heeft tot 3 uur onophoudelijk geregend.Vanmorgen vroeg gestart want het beloofd een zware dag te worden.En dat begint al meteen als ik het stadje uitloop,omhoog en niet zo zuinig ook.Ik loop nog een tijdje met een Nederlander die mijn tempo loopt,alleen hij heeft geen rugzak.Die laat hij vooruit sturen.Na een tijdje begint hij te klagen dat het toch wel zwaar wordt,waarop ik hem een mooi voorstel doe.Als hij nou mijn rugzak draagt,dan draag ik wel de verantwoordelijkheid.Maar daar stemt hij niet mee in dus ik loop verder.Het gaat inderdaad steil omhoog,maar wat erger is er steekt een sterke wind op wat het lopen zo een stuk zwaarder word.Bij de eerste stop in Orrison een colaatje gepakt en genieten van de uitzichten.Ik loop verder maar de wind wordt steeds erger en begint ook nog te regenen.Ik doe de hoes om mijn rugzak en mijn regenbroek aan.Ik loop nu op zo,n 900meter hoogte en wat mooi is,de paarden lopen hier gewoon los rond.We stijgen verder maar het gaat steeds harder waaien,ik schat zo,n windkracht 6 en dan recht op kop mijn kapuchon klappert als een gek.Ik zie ook niet veel,want je kijkt gewoon naar de grond.Zo nu en dan trek ik die omhoog en dan staat er ineens een foodtruck.Colaatje,eitje,banaan en dan ff achter de bus uit de wind zitten,pffff.Liep ik de laatste week alleen ,nou hier niet.Het is niet het Vierdaagse gevoel,maar toch een hoop mensen en heel veel Koreanen.Ik loop weer verder omhoog en de wind is de baas hier.Ik moet mijn brilleke afzetten want die waait zo van mijn neus en ook de regenhoes haal ik van mijn rugzak anders ben ik hem kwijt.Ik heb moeite om op mijn benen te blijven staan en ploeter verder op 1200 meter,maar ik geniet intens.De natuur op zijn best en die laat niet met zich sollen,ontzag.Nederig loop ik verder en de route loopt nu rond de 1250 meter tussen wat toppen door,zodat ik wat minder last van de wind heb.Inmiddels zijn we Spanje binnengelopen en we gaat wat dalen.De Panorama,s zijn verbluffend en de regen wordt minder.Langzaam ga ik dalen maar na zo,n 4km gaat het rechtsaf over een heel steil rotspad naar beneden.Hier heb ik meer moeite mee,en ben blij dat ik een stok bij heb.Voetje voor voetje naar beneden en even later wordt de pad wat breder maar blijft dalen.Een prachtig bospad naar beneden brengt me dan In Roncevalles,waar ik overnacht in een oud klooster .Dit wordt door Nederlandse hospilateros bestierd en had ook gereserveerd omdat het druk zou zijn.Maar vanavond nog plek zat.Na het inchecken krijg ik een bednummer en schoenen moeten beneden blijven.Nou kan ik gaan douchen,maar ik heb geen droge kleren.Ik had ze gisteren gewassen,maar die waren vanmorgen nog niet droog.Dus ik laat ze hier mooi in de droger gooien en ga bij een barretje een biertje pakken en begin mijn blog te schrijven

Hasta mañana

1. Jolanda:
    Geweldig je verhalen en hou vol hè. Je kunt het!!!! Gr. Uit rooi
  2. Marianne:
    23 april 2023
    Tjee wat een wind dat is zwaar lopen kost veel energie , in plaats van 1chocolaatje mag je wel een hele reep pakken 😉
  3. Rita:
    23 april 2023
    Zware dag vandaag. Nu lekker rusten en hopelijk morgen minder wind😁👍
  4. Daisy:
    23 april 2023
    Jeetje wat zwaar, wel een mooi uitzicht😀succes voor morgen 💪
  5. John:
    24 april 2023
    Geweldig verhaal weer Rob, wel afzien met die wind maar de uitzichten maken het wel de moeite waard en waarschijnlijk nog veel mooier dan op de foto's is te zien.
    Gisteren nog The way gekeken een mooie ontroerende film! 😊